Nieodpłatna pomoc prawna
Najważniejsza nowość dotyczy osób uprawnionych, gdyż od 1 stycznia 2019 roku, zgodnie z nowelizacją ustawy, usługi są świadczone każdej osobie fizycznej, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (art. 4 ust. 1 ustawy).
Znowelizowana ustawa w art. 4 ust. 2 stanowi, że oświadczenie składa się przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub poradnictwa obywatelskiego. Sporządzenie może polegać na złożeniu podpisu pod gotowym wzorem lub na ręcznym spisaniu oświadczenia o treści ze wzoru i podpisanie.
Istotną zmianą jest również forma zapisów na porady, a mianowicie przyjmowanie zgłoszeń na nieodpłatne porady odbywa się telefonicznie pod specjalnie wyznaczonym do tego celu numerem telefonu wskazanym przez starostę. Starosta oprócz obsługi zgłoszeń telefonicznych może również umożliwić uprawnionym dokonywanie zgłoszeń za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (art. 8 ust. 5 ustawy). Szczegóły przedstawiam Państwu poniżej. Powyższa zmiana jest ściśle związana ze znacznym zwiększeniem liczby osób uprawnionych i potrzebą efektywnego zagospodarowania wszystkich dyżurów, a także ma na celu uniknięcie tworzenia kolejek w niektórych punktach, przy jednoczesnych przestojach w innych.
Dodatkowo udostępnienie telefonu prowadzonego przez służby prezydenta może ułatwić koordynację wizyt domowych i udzielania porad za pomocą środków porozumiewania się na odległość - o których mowa w art. 8 ust. 8 - dla osób ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście oraz osób doświadczających trudności w komunikowaniu się.
Jak stanowi art. 8 ust. 4 znowelizowanej ustawy udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Oznacza to, że pierwszy kontakt z punktem w danej sprawie będzie miał miejsce w terminie wyznaczonym podczas zapisów. Jeśli udzielanie pomocy wymaga kontynuacji spotkań, można sobie wyobrazić sytuację, gdy kolejny kontakt w tej samej sprawie złożonej odbędzie się już w terminie umówionym bezpośrednio z osobą udzielającą pomocy w punkcie.
Zmienił się również charakter poszczególnych punktów na punkty dotyczące nieodpłatnej pomocy prawnej oraz punkt dotyczący nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
Szczegóły w załącznikach