Wpis do rejestru przedsiebiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | komunikacja, transport |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Komunikacji |
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym ( tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. , poz. 450 ze zm. );
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów ( Dz. U. z 2006 r. Nr 40, poz. 275 ze zmianami);
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo Przedsiębiorców (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. , poz. 162 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów ( Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2261 ze zmianami - tekst ujednolicony);
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów wymaganych dla wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów (Dz. U. nr 223, poz. 2264 )
WYMAGANE DOKUMENTY:
1. Wniosek (wzór – załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów wymaganych dla wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów ( Dz. U. 2004, Nr 223, poz. 2264).
WNIOSEK DOSTĘPNY W WYDZIALE KOMUNIKACJI
2. Dokumenty zgodnie z art. 83 a pkt. 3
3. Załączniki:
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
4. Do wglądu:
- Dowód osobisty lub paszport.
OPŁATY:
- 412,00 zł - opłata skarbowa za wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów;
- 206,00 zł opłata skarbowa za zmianę wpisu związanego z rozszerzeniem działalności gospodarczej objętej wpisem;
Opłatę można uiścić w kasie Urzędu Miasta Leszna lub w dowolnej placówce , w której istnieje możliwość dokonania przelewu.
nr rachunku: PKO Bank Polski 26102030880000830200057513
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Do 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
JEDNOSTKA PROWADZĄCA SPRAWĘ:
Wydział Komunikacji
Budynek Urzędu Miasta przy ul. Wałowa 5, pokój nr 21 (II piętro)
tel. (65) 547-68-53 oraz (65) 547-68-50.
ZAPISY W FORMIE TELEFONICZNEJ
TRYB ODWOŁAWCZY:
Od decyzji odmawiającej wydania zaświadczenia potwierdzającego prowadzenie stacji kontroli pojazdów przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia za pośrednictwem Prezydenta Miasta Leszna.
UWAGI:
1. Wnioskodawca odbiera osobiście zaświadczenia po okazaniu dowodu osobistego.
2. Informację o tym, czy zaświadczenie jest gotowe do odbioru, można uzyskać w Urzędzie Miasta Leszna lub pod numerem telefonu 65-547-68-53 oraz 65-547-68-50.
3. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia.
4. Wraz z wnioskiem o wpis do ewidencji przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów przedsiębiorca składa oświadczenie następującej treści:
- Dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów są kompletne i zgodne z prawdą,
- Znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacje kontroli pojazdów, określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997- Prawo o ruchu drogowym.
5. Oświadczenie powinno zawierać także:
- firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres albo adres zamieszkania,
- oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia,
- podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
6. Nadzór nad stacjami kontroli pojazdów sprawuje starosta ( prezydent miasta na prawach powiatu) i w ramach wykonywanego nadzoru:
- Co najmniej raz w roku przeprowadza kontrolę stacji kontroli pojazdów w zakresie prawidłowości wykonywania badań technicznych pojazdów, prawidłowości prowadzenia wymaganej dokumentacji i zgodności stacji z wymaganiami tj.:
- posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terenie RP,
- nie jest podmiotem w stosunku do którego wszczęto postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne,
- nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przeciw dokumentom,
- posiada wyposażenie kontrolno-pomiarowe oraz warunki lokalowe gwarantujące wykonywanie odpowiedniego zakresu badań technicznych pojazdów zgodnie ze szczegółowymi warunkami przeprowadzania tych badań,
- posiada poświadczenie zgodności wyposażenia i warunków lokalowych z wymaganiami odpowiednio do zakresu przeprowadzanych badań wpisanego do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów – poświadczenie to za opłatą wydaje w drodze decyzji Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, po dokonaniu sprawdzenia stacji kontroli pojazdów. Poświadczenie to zachowuje ważność do czasu zmiany stanu faktycznego, dla którego zostało wydane, nie dłużej niż przez 5 lat od daty jego wydania,
- zatrudnia uprawnionych diagnostów.
- Wydaje zalecenia pokontrolne i wyznacza termin usunięcia naruszeń warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów.
- Starosta może powierzyć, w drodze porozumienia, czynności kontrolne Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego.
7. Starosta wydaje decyzję o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów, skreślając przedsiębiorcę z rejestru działalności regulowanej, jeżeli przedsiębiorca:
- złożył oświadczenie niezgodne ze stanem faktycznym,
- nie usunął naruszeń warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów w wyznaczonym przez starostę terminie,
- rażąco naruszył warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów.
8. W przypadku wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru działalności regulowanej, może on uzyskać ponowny wpis do tego rejestru nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o wykreśleniu z rejestru działalności.