W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Leszna
ul. Kazimierza Karasia 15
64-100 Leszno
tel. +48 65 529 81 00
faks +48 65 529 81 31


e-mail: um@leszno.pl
strona internetowa: www.leszno.pl


Nazwy skrytek podawczych na platformie ePUAP:

/umleszno/SkrytkaESP
/umleszno/skrytka

NIP 6970020756
REGON 000660995
Identyfikator gminy TERYT: 3063011

Rejestracja pojazdów

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy komunikacja, transport
Komórka odpowiedzialna Wydział Komunikacji

Z dniem 1 stycznia 2024 roku weszły w życie zmiany dotyczące rejestracji pojazdów. Wskutek nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, właściciele pojazdów nie będą mieli już możliwości zawiadomienia organu o nabyciu pojazdu. Każdorazowo, bez znaczenia od formy nabycia, konieczne będzie złożenia wniosku o rejestrację pojazdu. Zmiany dotyczą także przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami.

Zgodnie z nowymi przepisami właściciel pojazdu będzie zobowiązany złożyć wniosek o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni od dnia:

1. Nabycia pojazdu na terytorium RP

2. Dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej

3. Sprowadzenia z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej

4. Sprowadzenie pojazdu z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej

W przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku termin 30 dni, będzie liczony od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabyciu spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.

Dla przedsiębiorcy, który prowadzi na terytorium RP działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami termin rejestracji pojazdów został wydłużony do 90 dni.

Niedopełnienie obowiązku rejestracji i zawiadomienia o zbyciu pojazdu będzie karane. Właściciel pojazdu, który nie złożył wniosku o rejestrację w ustawowym, 30 dniowym terminie, poniesie karę finansową w wysokości 500 zł od pojazdu. Przedsiębiorca, który prowadzi na terytorium RP działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, który nie dopełnił konieczności złożenia wniosku o rejestracje w terminie 90 dni, poniesie karę finansową w wysokości 1000 zł od pojazdu.

W przypadku, gdy termin zostanie przekroczony o ponad 180 dni, kary będą nakładane w wysokości 1000 zł - dla osób fizycznych, oraz 2000 zł - dla przedsiębiorców.

Obowiązek zgłoszenia zbycia pojazdu pozostaje bez zmian. Na zawiadomienie organu o tym fakcie w dalszym ciągu pozostaje 30 dni. Zmianie podlega jedynie wysokość kary, która od 1 stycznia 2024 r wynosić będzie 250 zł, bez względu na ilość przekroczonych dni.

Złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu nie wymaga osobistej wizyty w Wydziale Komunikacji. Zawiadomienie można przesłać drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP lub drogą pocztową na adres Urzędu Miasta Leszna. Złożenie skutecznego zawiadomienia o zbyciu pojazdu wymaga przedłożenia dokumentu przeniesienia prawa własności pojazdu.

PODSTAWA PRAWNA:

- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym ( tekst jednolity Dz. U. z  2023 r.   poz.  1047 );

- Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości ( Dz. U. z 2023 r. poz. 1394 z późn. zm)

WYMAGANE DOKUMENTY:

1. Odpowiedni wniosek wraz z wymaganymi dokumentami (wypełnia się w Wydziale   Komunikacji) z własnoręcznym podpisem właściciela lub współwłaściciela.

W przypadku działania przez pełnomocnika wymagane jest przedstawienie upoważnienia.

2. Załączniki:

1). Pojazd zarejestrowany na terenie RP:

- Dowód własności pojazdu ( umowa, faktura, umowa darowizna)

- Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeśli jest wymagane

- Dowód rejestracyjny

- Tablice rejestracyjne, 

- Dowód uiszczenia opłaty.

2). Pojazd sprowadzony z zagranicy:

- Dokument potwierdzający własność ( faktura, umowa)

- Dowód rejestracyjny, jeżeli składa się z dwóch części wymagane są obie

- Tłumaczenie dowodu, jeżeli jest wymagane

- Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium państwa członkowskiego, jeżeli rejestrowany jest po raz pierwszy

- Dowód odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa trzeciego i rejestrowany jest po raz pierwszy

- Badanie techniczne przeprowadzone na Polskiej Stacji Diagnostycznej

- Tablice rejestracyjne, w przypadku ich braku sprowadzający składa stosowne oświadczenie

- Oświadczenie sprowadzającego o dokładnej dacie sprowadzenie pojazdu do kraju

- Dowód uiszczenia opłaty

3) Przerejestrowanie w urzędzie ( zmiana właściciela dla tablic PL):

- Dowód rejestracyjny

- Dokument potwierdzający własność (umowa, faktura)

- Tablice rejestracyjne, które zostaną ponownie zalegalizowane

- dowód uiszczenia opłaty

4) Pojazd nowy zakupiony w kraju, rejestrowany po raz pierwszy:

- Dokument własności 

- Wyciąg z świadectwa homologacji lub odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji

- Oświadczenie o danych niezbędnych do rejestracji

- Dowód uiszczenia opłaty

3. Do wglądu:

- Dowód osobisty lub paszport z potwierdzeniem o zameldowaniu.

- Od osoby prawnej – wyciąg z rejestru sądowego oraz zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON.

- Od spółki – umowa spółki i zaświadczenie o wpisie prowadzonej działalności gospodarczej, oraz dowód osobisty lub dowód tymczasowy albo paszport wraz z zaświadczeniem o aktualnym miejscu zameldowania – pojazd będzie zarejestrowany na właściciela 

Z dniem 4 września 2022 r weszły w życie przepisy zwalniające z konieczności wydawania i przedkładania do rejestracji kart pojazdu oraz nalepek kontrolnych na szybę.

 

OPŁATY:

1.  Opłaty za rejestrację pojazdu - suma opłat:

- samochód z zagranicy - 160 zł

- motocykl z zagranicy - 120 zł

- samochód nowy lub z innego powiatu -160 zł ( zmiana tablic)

- samochód z innego powiatu - 66,50 zł (pozostawienie tablic)

- przyczepa, ciągnik, motocykl - 120 zł

- motorower - 110 zł

- samochód z zachowaniem dotychczasowych tablic z pozwoleniem czasowym 80 zł

- samochód zabytkowy 180 zł

- motocykl zabytkowy 130 zł

- motorower zabytkowy 120 zł

- rejestracja na  tablice indywidualne: samochodowe 1080 zł, motocyklowe 580 zł

- rejestracja czasowa - 61 zł 

- wtórnik tablicy rejestracyjnej, trzecia tablica na bagażnik rowerowy 1 szt. 52,50 zł

Wysokość opłat w innych przypadkach zostaje naliczana na stanowiskach ds. rejestracji   pojazdów.

 

 

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:                                    .

Rejestracja stała nowego pojazdu, kupionego na terenie miasta Leszna lub

z  zagranicy do 30 dni.

Rejestracja stała pojazdu z innego powiatu około 30 dni.

 

JEDNOSTKA PROWADZĄCA SPRAWĘ: 

Wydział Komunikacji

Budynek Urzędu Miasta przy ul. Wałowej 5,  pokój nr 2 (parter) 

tel. (0-65) 529-81-06 lub (0-65) 547-68-54 

zapisy telefoniczne na wizytę (0-65) 529-81-05 

 Godziny pracy:  

                        -  poniedziałek  7.30 - 15.00

                        - od wtorku do piątku  7.30 - 15.00

 

TRYB ODWOŁAWCZY:

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Urzędzie Miasta Leszna).Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

 

 

UWAGI:

1. Wnioskodawca odbiera osobiście dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne, komplet znaków legalizacyjnych.

2. W pierwszej kolejności wydawane jest pozwolenie czasowe na okres 30 dni z możliwością jego przedłużenia na dodatkowe 2 tygodnie, a po sprawdzeniu danych i uprawomocnieniu się decyzji zostaje wydany dowód rejestracyjny (po przesłaniu z PWPW S.A.).

3. Dopuszcza się rejestrację pojazdu bez dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu, jeżeli pojazd zakupiono po przepadku na rzecz Skarbu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, a także w przypadku zakupu pojazdu od Policji lub Sił Zbrojnych oraz rejestracji pojazdu zabytkowego.

4. Kopie dokumentów pozostających w aktach organu rejestrującego wykonuje pracownik rejestrujący pojazd.

5. Informację o tym, czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru, można uzyskać w Urzędzie Miasta Leszna lub pod numerem telefonu 529-81-05.

6. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia.

7. Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się do wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.

8. Właściciel jest zobowiązany dokonać rejestracji lub zgłosić zmianę danych pojazdu, zbycia lub kasacji pojazdu w ciągu 30 dni.

9. Po upływie terminu czasowej rejestracji pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne czasowe zwraca się do organu, który je wydał (nie dotyczy wywozu pojazdu za granicę).

 

 

 

 

Załączniki

Upoważnienie pdf, 458 kB
oświadczenie pdf, 423 kB

Powiadom znajomego