Zaświadczenia z akt ewidencji ludności
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Spraw Obywatelskich
Ewidencja Ludności
ul. Wałowa 5 (pokój nr 4 na parterze, stanowiska 4-6)
tel. 65 529 81 71
Godziny przyjmowania klientów:
Poniedziałek 7:00 – 17:00
Wtorek 8:00 – 15:00
Środa 8:00 – 15:00
Czwartek 8:00 – 15:00
Piątek 8:00 – 15:00
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Zaświadczenia z akt ewidencji ludności wydawane są na wniosek osoby zainteresowanej, złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego. Wniosek można złożyć osobiście lub przez ustanowionego na piśmie pełnomocnika.
Rodzaje zaświadczeń z ewidencji ludności:
- zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy,
- zaświadczenie o wymeldowaniu z pobytu stałego lub czasowego,
- zaświadczenie o adresach poprzednich (stałych, czasowych) na terenie Leszna,
- zaświadczenie o liczbie / braku osób zameldowanych w lokalu pod danym adresem,
- inne, np. zaświadczenie o numerze ewidencyjnym PESEL.
Wymagane dokumenty:
- wypełniony wniosek o wydanie zaświadczenia,
- pełnomocnictwo (w przypadku działania przez pełnomocnika),
- dowód osobisty lub paszport wnioskodawcy lub pełnomocnika (w przypadku działania przez pełnomocnika),
- tytuł prawny do lokalu - w oryginale, do wglądu (w przypadku uzyskiwania informacji o liczbie / braku osób zameldowanych w lokalu).
Opłaty:
- Za wydanie zaświadczenia: Zaświadczenia wydawane na wniosek w sprawach indywidualnych, podlegają opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. Katalog spraw wyłączonych spod opłaty skarbowej określa ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
- Za pełnomocnictwo: Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, pełnomocnictwo udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu jest zwolnione z opłaty.
Opłaty można dokonać w punkcie obsługi bankowej lub bezgotówkowo na rachunek bankowy: Urząd Miasta Leszna, ul. Karasia 15, 64-100 Leszno, nr konta: 26 1020 3088 0000 8302 0005 7513
Obowiązek wniesienia opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia (dowód opłaty stanowi załącznik do wniosku).
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni.
Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2024 r. poz. 736 ze zm.)
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 307 ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 ze zm.)
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 572 ze zm.)