Zgłaszanie i wprowadzanie zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków
Informacje ogólne:
Zmiany danych ewidencyjnych objętych ewidencją gruntów i budynków zgodnie z art. 22 ust. 2 Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne powinny być zgłaszane przez właścicieli nieruchomości/użytkowników wieczystych/władający gruntami na zasadach samoistnych posiadania w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian. Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z aktów normatywnych, prawomocnych orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych, aktów notarialnych, materiałów zasobu, wpisów w innych rejestrach publicznych oraz dokumentacji architektoniczno-budowlanej przechowywanej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej.
Aktualizacja operatu ewidencyjnego zgodnie z art. 23 ust. 7 Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne dokonuje się niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od otrzymania przez Prezydenta Miasta Leszna odpowiednich dokumentów określających zmiany danych ewidencyjnych.
Wymagane dokumenty:
1. Aktualizacja danych podmiotowych w zakresie:
a) miejsca zamieszkania lub uzupełnienia numeru PESEL:
-zgłoszenie/wniosek zmian danych ewidencji gruntów i budynków oraz zaświadczenie o zameldowaniu lub ksero dowodu osobistego, jeśli widnieje na nim adres zameldowania
b) nazwy firmy lub siedziby firmy lub uzupełnienia numeru REGON:
-zgłoszenie/wniosek zmian danych ewidencji gruntów i budynków oraz odpis/zaświadczenie/wyciąg z właściwego rejestru
2. Ujawnienie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości:
-zgłoszenie/wniosek zmian danych ewidencji gruntów i budynków oraz zaświadczenie, o którym mowa art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, i dokumentów opracowanych zgodnie z zasadami określonymi art. 2 ust. 5 i 6 tej ustawy.
3. Ujawnienie/wykreślenie przedmiotu dzierżawy oraz dzierżawcy gruntów:
-zgłoszenie/wniosek zmian danych ewidencji gruntów i budynków oraz umowę zawarcia/rozwiązania dzierżawy.
Sposób i miejsce złożenia dokumentów:
Wnioski można wnosić:
1. osobiście:
Urząd Miasta Leszna, Wydział Geodezji, Kartografii i Katastru, Aleje Jana Pawła II 21, pokój nr 6 - parter
w poniedziałek w godzinach od 07:00 do 17:00
od wtorku do piątku w godzinach od 08:00 do 15:00
tel. 65 529 82 10, 65 529 82 07
2. tradycyjną pocztą:
Urząd Miasta Leszna, Wydział Geodezji, Kartografii i Katastru, Aleje Jana Pawła II 21, 64-100 Leszno
lub Urząd Miasta Leszna, ul. Kazimierza Karasia 15, 64-100 Leszno
3. e-dokument:
dokumenty przesłane drogą elektroniczną powinny być podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 o podpisie elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, o którym mowa w art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Metody dostarczania dokumentów elektronicznych do Wydziału Geodezji, Kartografii i Katastru Urzędu Miasta Leszna:
a) Przez ESP Urzędu Miasta Leszna. W celu wniesienia podania w postaci elektronicznej przez platformę ePUAP konieczne jest posiadanie bezpłatnego konta na platformie ePUAP. Doręczenie podania w formie elektronicznej na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą zostanie poświadczone Urzędowym Poświadczeniem Odbioru (UPO). UPO jest automatycznie wytworzone przez system i zawiera pełną nazwę podmiotu publicznego, datę i czas jego nadania. Uwaga! Już sam fakt wysłania pisma (podania) na ESP urzędu rozpocznie komunikację obywatela z urzędem drogą elektroniczną. Nie będzie już wymagane uzyskiwanie dodatkowej zgody na ten rodzaj komunikacji obywatela z urzędem.
Opłaty:
1.Pełnomocnictwo do występowania ze zgłoszeniem/wnioskiem w imieniu właściciela/władającego podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
2. Zgodnie z załącznikiem cz. IV pkt. 3 do ustawy z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej - zwolnione z zapłaty opłaty skarbowej jest złożenie pełnomocnictwa, jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
3. Opłata skarbowa:
- za wydanie decyzji – 10 zł zgodnie z częścią I Załącznika – kolumna 2 pkt 53 Ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
- od wydania poświadczonej kopii decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości należy uiścić opłatę w wysokości 5 zł od 1 strony dokumentu
4. Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku
5. Opłatę skarbową należy dokonać:
- na rachunek bankowy: Urząd Miasta Leszna, ul. Kazimierza Karasia 15, 64-100 Leszno, nr konta 26 1020 3088 0000 8302 0005 7513
- w kasie Urzędu Miasta Leszna, Aleje Jana Pawła II nr 23 lub w kasie Urzędu Miasta Leszna, ul. Kazimierza Karasia 15.
Termin i sposób realizacji:
1. Aktualizacja danych podmiotowych zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje niezwłocznie, w drodze czynności materialno-technicznych, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów stanowiących podstawę aktualizacji.
2. Aktualizacja danych przedmiotowych wynikająca z opracowania geodezyjnego, jeżeli władający nieruchomością:
- złoży wniosek o aktualizację danych przedmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków, aktualizacja nastąpi w drodze czynności materialno-technicznych,
- nie złoży wniosku o aktualizację danych przedmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków, przeprowadzone zostanie postępowanie administracyjne zakończone wydaniem decyzji administracyjnej.
3. Założenie kartotek dla lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości dokonuje się na podstawie wypisów aktów notarialnych lub orzeczeń sądu. W przypadku braku takich dokumentów założenie kartotek następuje na wniosek właściciela/użytkownika wieczystego w drodze czynności materialno-technicznej.
4. Ujawnienie/wykreślenie przedmiotu dzierżawy oraz dzierżawcy gruntów dokonuje się na podstawie decyzji administracyjnej.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji administracyjnej służy odwołanie do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Poznaniu w terminie 14 dni od dnia doręczenia.
Od zmian wprowadzonych czynnością materialno-techniczną odwołanie nie przysługuje.
Uwagi:
1. Właściciele/władający nieruchomościami zgłaszają właściwemu staroście zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian.
UWAGA! Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z aktów normatywnych, prawomocnych orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych, aktów notarialnych, materiałów zasobu, wpisów w innych rejestrach publicznych oraz dokumentacji architektoniczno-budowlanej przechowywanej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej.
2. Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych ewidencji gruntów i budynków składa właściciel/władający lub pełnomocnik.
3. Podmioty składające zgłoszenie/wniosek w imieniu właściciela/władającego powinny przedłożyć pełnomocnictwo do występowania przed organem prowadzącym ewidencję gruntów i budynków w sprawie, której zgłoszenie zmiany/wniosek dotyczy.
4. W przypadku, gdy właścicielem/władającym jest osoba prawna, do zgłoszenia/wniosku należy dostarczyć odpis z właściwego rejestru (np. Krajowego Rejestru Sądowego) oraz dokument potwierdzający uprawnienie osoby zgłaszającej/wnioskującej do występowania w imieniu właściciela/władającego.
5. Zgłoszenie/wniosek można złożyć osobiście lub przesłać pocztą, a w przypadku gdy dowodem zmiany danych jest opracowanie geodezyjne i kartograficzne, w zgłoszeniu powołać należy numer tego opracowania względnie załączyć je do dokumentacji geodezyjnej składanej przez jednostkę wykonawstwa geodezyjnego.
6. Zgłaszający zmianę dostarcza dokumenty stanowiące podstawę wprowadzenia zmian w oryginale bądź w formie odpisu lub kopii, poświadczonych zgodnie z art. 76a §2 kodeksu postępowania administracyjnego.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne,
2. Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków,
3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego,
5. Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Formularz do pobrania:
Wniosek o zmianę danych obejmujących informacje gromadzone w ewidencji gruntów i budynków.