Odszkodowanie za nieruchomości przejęte z mocy prawa na własność Skarbu Państwa lub Miasta Leszna
Podstawa prawna:
Art. 98 ust. 1- 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami:
Podstawowe zasady:
Działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie i krajowe z nieruchomości , której podział dokonany został na wniosek właściciela, przechodzą z mocy prawa odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca projekt podziału stała się ostateczna , a orzeczenie o podziale prawomocne. Jeżeli podział nieruchomości został dokonany na wniosek użytkownika wieczystego, prawo użytkowania wieczystego działek gruntu wydzielonych pod drogi publiczne wygasa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne.
Za działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub użytkownikiem wieczystym, a właściwym organem. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie, odszkodowanie ustala się i wypłaca według zasad i trybu obowiązującego przy wywłaszczaniu nieruchomości.
Odszkodowanie ustala Prezydent Miasta Leszna wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, w decyzji o odszkodowaniu. Ustalone odszkodowanie podlega waloryzacji na dzień jego wypłaty.
(zwolnione z opłaty skarbowej).
Wniosek o ustalenie odszkodowania powinien zawierać:
- imię nazwisko i adres zamieszkania właściciela nieruchomości objętej podziałem lub jego spadkobiercy,
- data i numer decyzji o zatwierdzeniu projektu podziału,
- opis i mapa wraz z wyciągiem głównym z wykazu zmian gruntowych działek wydzielonych pod drogi publiczne,
Podstawa prawna:
Art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 roku – przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczną / Dz. U. z 1998 roku Nr 133, poz. 872 ze zm./.
Podstawowe zasady:
Nieruchomości pozostające w dniu 31grudnia 1998 roku we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r. stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem.
Odszkodowanie będzie ustalane i wypłacane według zasad i trybu określonych w przepisach o odszkodowaniach za wywłaszczone nieruchomości na wniosek właściciela nieruchomości złożony w okresie od dnia 1 stycznia 2001 roku do dnia 31 grudnia 2005 roku.
Po upływie tego okresu roszczenie o odszkodowanie wygasa.
Podstawę do ustalenia wysokości odszkodowania stanowi wartość nieruchomości według stanu z dnia wejścia w życie ustawy, przy czym nie uwzględnia się wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego trwałymi nakładami poczynionymi po utracie przez osobę uprawnioną prawa do władania gruntem.
(zwolnione z opłaty skarbowej).
Wniosek o ustalenie i wypłacenie odszkodowania z tytułu zajęcia nieruchomości pod drogę publiczną powinien zawierać:
- imię nazwisko i adres zamieszkania właściciela nieruchomości lub jego spadkobiercy,
- nieruchomość z podaniem numeru ewidencyjnego działki i jej położenia,
- datę i numer decyzji Wojewody Wielkopolskiego stwierdzającej przejście nieruchomości z mocy prawa na własność Skarbu Państwa lub Miasta Leszna,
- numer konta bankowego, na które zostanie przekazane ustalone odszkodowanie.