Wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego (obywatele polscy i cudzoziemcy)
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Spraw Obywatelskich
Ewidencja Ludności
ul. Wałowa 5 (pokój nr 4 na parterze, stanowiska 4-6)
tel. 65 529 81 71 / fax. 65 529 81 73
Godziny przyjmowania klientów:
Poniedziałek 7:00 – 17:00
Wtorek 8:00 – 15:00
Środa 8:00 – 15:00
Czwartek 8:00 – 15:00
Piątek 8:00 – 15:00
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Osoba obowiązana do wymeldowania się.
Obowiązku wymeldowania można dopełnić:
- osobiście w formie pisemnej na formularzu w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości w której zamieszkuje, przedstawiając do wglądu dowód osobisty lub paszport;
- przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu (wzór pełnomocnictwa do pobrania w załącznikach);
- w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne; na formularzu umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ, pod warunkiem otrzymania urzędowego poświadczenia odbioru.
Wymeldowania w formie dokumentu elektronicznego można dokonać poprzez stronę prowadzoną przez Ministerstwo Cyfryzacji: www.obywatel.gov.pl; - rodzic lub opiekun prawny wykonuje obowiązek meldunkowy za osoby, które:
- nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
Uwagi:
- Wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące można dokonać równocześnie z zameldowaniem w nowym miejscu.
- Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące jest zobowiązana wymeldować się w organie gminy dotychczasowego pobytu najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.
- Zgłoszenie zgonu, dokonane w Urzędzie Stanu Cywilnego zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.
Wymagane dokumenty:
- druk zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego lub czasowego;
- dowód osobisty lub paszport osoby wymeldowującej się. Cudzoziemiec przedstawia dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający tożsamość;
- pełnomocnictwo (w przypadku działania jako pełnomocnik) oraz dowód osobisty lub paszport pełnomocnika.
Opłaty:
Czynności zgłoszenia wymeldowania nie podlegają opłacie.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Niezwłocznie, z chwilą przyjęcia zgłoszenia meldunkowego.
Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2024 r. poz. 736 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2070)
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 307 ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 ze zm.)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 ze zm.)