Informacje ogólne:

Zmiany danych ewidencyjnych objętych ewidencją gruntów i budynków zgodnie z art. 22 ust. 2 Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 520 ze zm.) powinny być zgłaszane przez właścicieli nieruchomości/użytkowników wieczystych/władający gruntami na zasadach samoistnych posiadania w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian. Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z aktów normatywnych, prawomocnych orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych, aktów notarialnych, materiałów zasobu, wpisów w innych rejestrach publicznych oraz dokumentacji architektoniczno-budowlanej przechowywanej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej.

Aktualizacja operatu ewidencyjnego zgodnie z art. 23 ust. 7 Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 520) dokonuje się niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od otrzymania przez Prezydenta Miasta Leszna odpowiednich dokumentów określających zmiany danych ewidencyjnych.

 

Wymagane dokumenty: 

1. Aktualizacja danych podmiotowych w zakresie:

a) miejsca zamieszkania lub uzupełnienia numeru PESEL: 

-zgłoszenie/wniosek zmian danych ewidencji gruntów i budynków oraz zaświadczenie o zameldowaniu lub ksero dowodu osobistego, jeśli widnieje na nim adres zameldowania

b) nazwy firmy lub siedziby firmy lub uzupełnienia numeru REGON:

-zgłoszenie/wniosek zmian danych ewidencji gruntów i budynków oraz odpis/zaświadczenie/wyciąg z właściwego rejestru

2. Ujawnienie samodzielnych lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości: 

-zgłoszenie/wniosek zmian danych ewidencji gruntów i budynków oraz zaświadczenie, o którym mowa art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2015 r., poz. 1892), i dokumentów opracowanych zgodnie z zasadami określonymi art. 2 ust. 5 i 6 tej ustawy.  

3. Ujawnienie/wykreślenie przedmiotu dzierżawy oraz dzierżawcy gruntów: 

-zgłoszenie/wniosek zmian danych ewidencji gruntów i budynków oraz umowę zawarcia/rozwiązania dzierżawy.

 

Sposób i miejsce złożenia dokumentów:

Wnioski można wnosić:

1. osobiście:

Urząd Miasta Leszna, Wydział Geodezji, Kartografii i Katastru, Aleje Jana Pawła II 21, pokój nr 6 - parter

tel. 65 529 82 10, 65 529 82 07

Godziny przyjmowania interesantów:
poniedziałek 7:30-17:00

wtorek-piątek 7:30-15:30

 

2. tradycyjną pocztą:

Urząd Miasta Leszna, Wydział Geodezji, Kartografii i Katastru, Aleje Jana Pawła II 21, 64-100 Leszno

lub  Urząd Miasta Leszna, ul. Kazimierza Karasia 15, 64-100 Leszno

 

3. drogą elektroniczną:

przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ESP) organu, w formie dokumentu elektronicznego, obligatoryjnie opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym  o którym mowa w art.3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001  o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r., poz.262) albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, o którym mowa w art.3 pkt 15 ustawy  z dnia 17 lutego 2005 o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. W celu wniesienia podania w postaci elektronicznej przez platformę ePUAP konieczne jest posiadanie bezpłatnego konta na platformie ePUAP. Przekazanie dokumentu następuje poprzez wypełnienie na stronie ePUAP odpowiedniego formularza.

Zamówienia drogą elektroniczną należy składać wyłącznie przez ww. Elektroniczną Skrzynkę Podawczą organu - podstawa prawna: art. 63 § 1 i § 3a ustawy Kodeks postępowania administracyjnego.

 

Opłaty: 

1.Pełnomocnictwo do występowania ze zgłoszeniem/wnioskiem w imieniu właściciela/władającego podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł. 

2. Zgodnie z załącznikiem cz. IV pkt. 3 do ustawy z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz.1635 ze zm.) zwolnione z zapłaty opłaty skarbowej jest złożenie pełnomocnictwa, jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.

3. Opłata skarbowa:

- za wydanie decyzji – 10 zł zgodnie z częścią I Załącznika – kolumna 2 pkt 53 Ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 783)

- od wydania poświadczonej kopii decyzji o rozgraniczeniu nieruchomości należy uiścić opłatę w wysokości 5 zł od 1 strony dokumentu

4. Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku

5. Opłatę skarbową należy dokonać:

- na rachunek bankowy: Urząd Miasta Leszna, ul. Kazimierza Karasia 15, 64-100 Leszno, nr konta 26 1020 3088 0000 8302 0005 7513

- w kasie Urzędu Miasta Leszna, Aleje Jana Pawła II nr 23 lub w kasie Urzędu Miasta Leszna, ul. Kazimierza Karasia 15.

 

Termin i sposób realizacji: 

1. Aktualizacja danych podmiotowych zawartych w ewidencji gruntów i budynków następuje niezwłocznie, w drodze czynności materialno-technicznych, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów stanowiących podstawę aktualizacji. 
2. Aktualizacja danych przedmiotowych wynikająca z opracowania geodezyjnego, jeżeli władający nieruchomością: 
 - złoży wniosek o aktualizację danych przedmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków, aktualizacja nastąpi w drodze czynności materialno-technicznych, 
 - nie złoży wniosku o aktualizację danych przedmiotowych objętych ewidencją gruntów i budynków, przeprowadzone zostanie postępowanie administracyjne zakończone wydaniem decyzji administracyjnej. 
3. Założenie kartotek dla lokali niestanowiących odrębnych nieruchomości dokonuje się na podstawie wypisów aktów notarialnych lub orzeczeń sądu. W przypadku braku takich dokumentów założenie kartotek następuje na wniosek właściciela/użytkownika wieczystego w drodze czynności materialno-technicznej.
4. Ujawnienie/wykreślenie przedmiotu dzierżawy oraz dzierżawcy gruntów dokonuje się na podstawie decyzji administracyjnej.

 

Tryb odwoławczy:

Od decyzji administracyjnej służy odwołanie do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Poznaniu w terminie 14 dni od dnia doręczenia.

Od zmian wprowadzonych czynnością materialno-techniczną odwołanie nie przysługuje.

 

Uwagi:

1. Właściciele/władający nieruchomościami zgłaszają właściwemu staroście zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian. 
UWAGA! Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z aktów normatywnych, prawomocnych orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych, aktów notarialnych, materiałów zasobu, wpisów w innych rejestrach publicznych oraz dokumentacji architektoniczno-budowlanej przechowywanej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej.
2. Zgłoszenie/wniosek w sprawie aktualizacji danych ewidencji gruntów i budynków składa właściciel/władający lub pełnomocnik.
3. Podmioty składające zgłoszenie/wniosek w imieniu właściciela/władającego powinny przedłożyć pełnomocnictwo do występowania przed organem prowadzącym ewidencję gruntów i budynków w sprawie, której zgłoszenie zmiany/wniosek dotyczy.
4. W przypadku, gdy właścicielem/władającym jest osoba prawna, do zgłoszenia/wniosku należy dostarczyć odpis z właściwego rejestru (np. Krajowego Rejestru Sądowego) oraz dokument potwierdzający uprawnienie osoby zgłaszającej/wnioskującej do występowania w imieniu właściciela/władającego.
5. Zgłoszenie/wniosek można złożyć osobiście lub przesłać pocztą, a w przypadku gdy dowodem zmiany danych jest opracowanie geodezyjne i kartograficzne, w zgłoszeniu powołać należy numer tego opracowania względnie załączyć je do dokumentacji geodezyjnej składanej przez jednostkę wykonawstwa geodezyjnego.
6. Zgłaszający zmianę dostarcza dokumenty stanowiące podstawę wprowadzenia zmian w oryginale bądź w formie odpisu lub kopii, poświadczonych zgodnie z art. 76a §2 kodeksu postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 23).

 

Podstawa prawna: 

1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 520 ze zm.),

2. Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2015 r., poz. 542 ze zm.), 

3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 1282 ze zm.), 

4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 23), 

5. Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2014, poz. 1619 ze zm.).

 

Formularz do pobrania:

Wniosek zgłoszenia zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków.