Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności wydaje dwa rodzaje legitymacji:

  • dla osób niepełnosprawnych powyżej 16 roku życia,
  • dla osób niepełnosprawnych, które nie ukończyły 16 roku życia.

Legitymacje uprawniają do korzystania z ulg i uprawnień na podstawie odrębnych przepisów.

Legitymację wydaje się na taki okres, na jaki jest ważne orzeczenie. Okres ważności legitymacji nie może być jednak dłuższy niż:

  • 5 lat - w przypadku legitymacji dokumentujących niepełnosprawność,
  • 10 lat - w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności wystawionych osobom, które nie ukończyły 60 roku życia.

W przypadku gdy osoba niepełnosprawna posiada więcej niż jedno orzeczenie o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień, legitymację dokumentującą niepełnosprawność albo legitymację dokumentującą stopień niepełnosprawności wystawia się na podstawie ostatniego orzeczenia.

Podstawą wydania legitymacji jest orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień wydane przez Powiatowy lub Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności.

W celu uzyskania legitymacji osoby poniżej 16 roku życia należy złożyć wniosek wraz z kserokopią orzeczenia oraz jego oryginałem do wglądu oraz jedno aktualne zdjęcie o wymiarach 35mm x 45mm. Legitymacja wydawana jest opiekunowi prawnemu dziecka po okazaniu dowodu tożsamości.

W celu uzyskania legitymacji osoby powyżej 16 roku życia należy złożyć wniosek a także dołączyć jedno aktualne zdjęcie o wymiarach 35mm x 45mm, kserokopię orzeczenia oraz przedłożyć jego oryginał do wglądu.

Zdjęcie musi odzwierciedlać aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy i przedstawiać tę osobę bez nakrycia głowy i bez okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy, pod warunkiem że fotografia taka jest zamieszczona w dokumencie potwierdzającym tożsamość tej osoby.

Legitymacja wydawana jest osobie zainteresowanej po okazaniu dokumentu tożsamości.

Istnieje możliwość pisemnego upoważnienia innej osoby do odbioru legitymacji.

Wniosek w wydanie legitymacji można złożyć po uprawomocnieniu się orzeczenia, tj.:

- po upływie 14 dni od jego odebrania, w przypadku orzeczenia Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności,

- po upływie 30 dni od jego odebrania, w przypadku orzeczenia Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.

- przed upływem 14 dni od daty obioru, w przypadku złożenia pisemnego oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania. Oświadczenie takie może być złożone dopiero po rozpoczęciu biegu terminu na wniesienie odwołania. Zgodnie z art. 127a § 2 kpa z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.


Wydawanie legitymacji osoby niepełnosprawnej jest bezpłatne. Opłatę w wysokości 15zł pobiera się jedynie za wydanie duplikatu legitymacji.

Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności ul. Poniatowskiego 11 64-100 Leszno tel. 0-65 529-82-23, 529-82-24



Załączniki:

Wniosek o wydanie legitymacji dla osoby niepełnosprawnej 2018