W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Leszna
ul. Kazimierza Karasia 15
64-100 Leszno
tel. +48 65 529 81 00
faks +48 65 529 81 31


e-mail: um@leszno.pl
strona internetowa: www.leszno.pl


Nazwy skrytek podawczych na platformie ePUAP:

/umleszno/SkrytkaESP
/umleszno/skrytka

NIP 6970020756
REGON 000660995
Identyfikator gminy TERYT: 3063011

Nieodpłatna pomoc prawna

Przedstawiamy Państwu zmiany wynikające z nowelizacji ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.

Najważniejsza nowość dotyczy osób uprawnionych, gdyż od 1 stycznia 2019 roku, zgodnie z nowelizacją ustawy, usługi są świadczone każdej osobie fizycznej, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (art. 4 ust. 1 ustawy).

Znowelizowana ustawa w art. 4 ust. 2 stanowi, że oświadczenie składa się przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub poradnictwa obywatelskiego. Sporządzenie może polegać na złożeniu podpisu pod gotowym wzorem lub na ręcznym spisaniu oświadczenia o treści ze wzoru i podpisanie.

Istotną zmianą jest również forma zapisów na porady, a mianowicie przyjmowanie zgłoszeń na nieodpłatne porady odbywa się telefonicznie pod specjalnie wyznaczonym do tego celu numerem telefonu wskazanym przez starostę. Starosta oprócz obsługi zgłoszeń telefonicznych może również umożliwić uprawnionym dokonywanie zgłoszeń za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (art. 8 ust. 5 ustawy). Szczegóły przedstawiam Państwu poniżej. Powyższa zmiana jest ściśle związana ze znacznym zwiększeniem liczby osób uprawnionych i potrzebą efektywnego zagospodarowania wszystkich dyżurów, a także ma na celu uniknięcie tworzenia kolejek w niektórych punktach, przy jednoczesnych przestojach w innych.

Dodatkowo udostępnienie telefonu prowadzonego przez służby prezydenta może ułatwić koordynację wizyt domowych i udzielania porad za pomocą środków porozumiewania się na odległość - o których mowa w art. 8 ust. 8 - dla osób ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście oraz osób doświadczających trudności w komunikowaniu się.
Jak stanowi art. 8 ust. 4 znowelizowanej ustawy udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Oznacza to, że pierwszy kontakt z punktem w danej sprawie będzie miał miejsce w terminie wyznaczonym podczas zapisów. Jeśli udzielanie pomocy wymaga kontynuacji spotkań, można sobie wyobrazić sytuację, gdy kolejny kontakt w tej samej sprawie złożonej odbędzie się już w terminie umówionym bezpośrednio z osobą udzielającą pomocy w punkcie.

Zmienił się również charakter poszczególnych punktów na punkty dotyczące nieodpłatnej pomocy prawnej oraz punkt dotyczący nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.

Szczegóły w załącznikach

Załączniki

Powiadom znajomego